sts

Direktlänk till inlägg 11 december 2015

Glutenfria, veganska kardemumma-scones

Av Elise - 11 december 2015 14:29

Här har ni ett recept på supergoda "scones"!:D de vart rätt "hårda", men de gör absolut ingenting för de blev så goda ändå!:D ja gjorde om receptet liite, för istället för 0.8dl kokosolja tog ja bara 1 msk och 0.75dl vatten.. Tycker de blev bra ändå :) och ni borde verkligen testa dessa scones om ni tycker om kardemumma! De smakar som en blandning av bröd och nå fika!:D SÅ goda!
Och jag toppade min första scone med smör, och ska äta en till lite senare å ska testa med jordnötssmör å sylt då :D MUMS så gott!
Och dehär är näringsvärdet för sconesen ifall ni följer mitt recept som ja skriver nedan, och näringsvärdet blir för varje hel scone om ni gör 6 st :) men ja tyckte btw att de va lite klurigt att skära, så antingen får man göra jättehöga, för de sväller inte i ugnen, elr göra de rätt platta å inte skära alls.. Ja tror andra alternativet blir bättre :)

Men, dehär är näringsvärdet för 1 scone av 6;

130 kcal
3 g protein
19 g kolhydrater
4.5 g fett

Och här är receptet :)


1 veganägg (blanda 1 msk chiafrön med 3 msk vatten)
2 dl rismjöl
1 dl glutenfria havregryn
1 tsk kardemumma
1 nypa salt
0.5 tsk bakpulver
0.5 tsk vaniljpulver
1 dl kokosmjölk (i mitt fall kokosdryck från gogreen)
1 tsk agavesirap (står 1 msk i receptet)
1 msk smält kokosolja
0.75 dl vatten


Börja med att blanda ihop de veganska ägget och låt de stå i kylen i 15 min.

Sätt ugnen på 175 grader. (Stod ingen temperatur i receptet, men gissar att de skulle vara 175 för de blev bra och de brukar vara den temperaturen :) )

Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.

Blanda ihop det veganska ägget och kokosmjölken. Rör sedan ner det i mjölblandningen.

Häll i den smälta kokosoljan och 0.75 dl vatten, och rör om.
Ha sedan i agaven sist.

Klicka ut och forma 6 st scones på en bakplåt med bakplåtspapper.

Grädda mitt i ugnen (på 175 grader) i 25-35 minuter :) sen är de bara att njuta av era goda, glutenfria, veganska skapelser!:)

Recept: idawarg.se

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 15 januari 2017 20:37

Nu är veckan slut. Ny vecka imorn. Och imorse fick jag faktist erbjudande på match, som jag tackade ja till. :) blir ett tufft motstånd, men det är i vilket fall lärorikt! Ska gå en förmatch på proffsgalan där matchen mellan Braekhus och Svensson 28 ...

Av Elise - 12 januari 2017 10:45

Snaaart är de helg!:D vår spanska var inställd, så vi hade matte 8.30, sen har vi svenska 12.45 och engelska och slutar tidigt! Tidigast på veckan iaf:) och har klarat mig väldigt bra å äta:) i tisdags var då första skoldagen efter lovet. Tisdag och ...

Av Elise - 9 januari 2017 11:05

Hejhej! De va längesen :) tog lite lov härifrån också;) men jag va ju utomlands 24-31! Gud så skönt de va å komma bort och inte tänka på å träna, och kunna äta vad jag vill. Vädret va helt okej. De va 20-22 grader varje dag, och vi solade 4 av dagarn...

Av Elise - 23 december 2016 11:33

Den här veckan har vart så skön... Fick lov i tisdags, hade vilodag då också. Sen har jag ätit vad jag har velat hela veckan!! Vääldigt mycket skit alltså ;) å de kommer fortsätta för är på Gran Canaria med all inclusive nästa vecka!!:D Men jag ha...

Av Elise - 19 december 2016 11:58

Snart jullov! Åh, är så nöjd med livet just nu :) vi hade precis spanska, vi gjorde nåt papper där vi skulle läsa en text sen göra typ 2 korsord.. Sen fick vi sluta 25 min tidigt, åt, och nu har vi matte 12.45 sen slutar vi!! Sen är de avslutning imo...

Ovido - Quiz & Flashcards