sts

Alla inlägg under juli 2015

Av Elise - 16 juli 2015 13:12

Dehär blir lunchen idah.. En ännu en improviserad soppa :) elr gryta..
Jag kokade 1/2 dl gröna linser och 1 torsk för sig, och hade sedan tsm dom när båda var klara. Sen hade ja i vatten, 1 tomat, 3 vitlöksklyftor, salt, å citronpeppar :) ja börjar bli bra på å improvisera känner ja ;)

Idag blire tydligen inget bygge.. För vi har slut på material, å släpvagnarna va tydligen alla upptagna, så vi kan inye hämta mer.. Så idag måste ja va inne å stöda :( blöö.. Vi får alltså besök imorn..

Men de va då min lilla proteingryta till er! Och hela grytan innehåller 1g fett! Kan de bli bättre?:D

Av Elise - 16 juli 2015 09:53

Idag provar ja en ny frukost :D elr dels ny, för brukad ju äta gröt haha ;)
Men dehär är lite annorlunda!:D lite äpple-vanilj-protein-gröt :D vart ganska gott! Dock vart de väldigt tort, för har ju inget osötat äppelmos, så ja tog 1 dl vatten extra sen på slutet..
Men här är kommer då receptet!:)

1 dl havregryn
1/2 tsk kanel (ja hade på 1/2 tsk till sen, så alltså 1 tsk för mig)
0.8 dl mandelmjölk/annan mjölk
1.5 dl vatten + 1 dl
1 litet rött äpple
1 tsk stevia/annan sötning
(60g osötat äppelmos)
1 krm salt
1 tsk vaniljextrakt, eller som i mitt fall, 1-2 krm vaniljpulver
1 portion vaniljproteinpulver

Blanda först ihop vatten, mjölk, och havregryn och koka antingen på platta elr i mikro.

Ha sedan i testen av ingredienserna medan gröten är varm. Äppelbitarna och andra delen av vattnet sist, elr när de behövs.

Sen är de bara att hugga in!:D

Sen får man ju lite olika näringsvärde beroende på ingredienser! Men mina vart såhär:

406 kcal
61g kolhydrater
21g protein (mitt proteinpulver är inte "riktigt")
6g fett

Och såhär vart de för han som gjorde receptet:

380 kcal
57g kolhydrater
29g protein
4g fett

Så som ni ser blir de ju skillnad beroende på vilka ingredienser man har, men största skillnaden för mig var nog att ja hade glutenfria havregryn oxh ett annat proteinpulver :) men båda recepten blir bra vilket som!:D

Så nu hoppas ja ni fått lite inspiration och antingen testar detta elr nåt annat recept! Inga tråkiga gryn här intr ;) kan säga att matvraket som jag är går inte hungrig efter en portion proteingröt.. Spelar ingen roll vilken sort men ja blir proppmätt haha!

Recept: the protein chef @ yt
Näringsuträkning: the protein chef & mig

Av Elise - 15 juli 2015 21:31

Åååh, så gott! 2 praliner från Kivik, nu har ja faktist bara 2 kvar haha ;), sen ett knäcke och keso, sen 1 mixad banan, toppat med 1 msk jordnötssmör! YUM!
Och mamma har lagt in massa tvätt på mitt rum som ja då tydligen ska vika.. Så imorn ska ja gö rent badrummet(hmmm, de får vi se alltså..) vika massa tvätt, å bygga på uterummet.. Pft, vad tror hon? Att bygga tar ju bara de hela dan!

Av Elise - 15 juli 2015 19:36

En helt improviserad linsgryta får bli middan! Är förvånad att de vart bra alltså.. Men nöjd!:)

Först kokade ja upp 1/2 dl gröna linser i 20 min på medelhög värme under lock. Och hällde av vattnet, Och ställde de åt sidan.

Samtidift kokade jag upp lite potatis.

Sen när båda var klara, skalade och tärnade jah potatisen, sen hällde ja över linserna med potatisen (utan vatten) och hällde i 1 uppskuren tomat, 3 hackade vitlöksklyftor, och ca 1/2 dl vatten.

Jag rörde runt de, ich hade sedan i ganska mkt salt, timjan, och citronpeppar. Och Voilà! Min alldeles egna improviserade linsgryta ;) och nu när ja tänker efter är ju receptet både vegetariskt och veganskt! Passar alla!:D

Och idag hittade ja lite mer smultron, och så har vi fått dit alla reglar på ena väggen på uterummet, ich 2 väggar toll :) men vi fick kämpa som bara den för å få dit presenningen, och när vi hade satt upp ena väggen märkte vi att bitarna va fel vinkel, så de va bara att ta ner å gå å såga nytt å sen sätta upp igen.. Ååh.. Men, shit happens och nu är de iaf på plats!:)

Och mitt snack för dagen blev lite kvarg, blandat med 1/2 dl mandelmjölk (euw tänker ni säkert men nä de vart bra, ännu en improvisation ;)) sen toppade jah med 1.5 msk havregryn, 1/2 banan, lite blåbär å smultron, å jordgubbar!:D
Så nu fick ni alltså 2 recept i ett inlägg, vilken lyx ;)

Men de har vart tagen udag alltså då.. Så ja antar att vi syns för sista gången till kvällssnacket :)

Av Elise - 15 juli 2015 11:57

Här har vi min amazing lunch för onsdagen!:D resten av bönorna från igår, gurka, varmrökt lax (mmm..) och vattenmelon!:D easy as that! Ja tänkte gö linser och potatis till också, men ja orkade intr haha.. Jag har planer på att göra linssoppa ikväll!:D men vi fårse hur de blir med de.. Jag jörde på en enkel lunch idag, allt var bara klart att gällas på tallriken ;) och nu hae ja fått nån thing för lax igen.. Förut ÄLSKADE jag det, sen åt ja mikro-lax så mkt så ja började ogilla de, men nu börjar ja gilla de igen!:D men ja kör nog i ugnen om ja ska gö lax.. För förut gjorde ja i mikron, och de böir ju inte alls samma sak..

Men de se på fan! Ja fixk till ett kort stretch-yogapass och ett litet magpass :D jag kände att ja behövde stretcha min underkropp lite, så ja körde Ida Wargs 15 minuters yoga-pass på hennes yt kanal :) ja har kört de en gång förut, men de va när ja jade stukat foten om ni minns de, och kunde då inte göra allt så precis..
Men ja började då med de, och sen körde ja magpasset nedan!:D snacka om att ha har blivit svagare i magen..! Liksom, förut körde ja ju mage 3 ggr/veckan, vid varje träning, och nu har ha ju inte kört mage på flera veckor.. Skillnad kan ja säga! Jag hade ju fan Iron-mage förut i jämförelse med nu, haha.. Men blir skönt när träningarna kör igång sen pckså, för de e mkt roligare, man tänker knappt på att man faktist tränar, faast de e boxning, haha! Men de e mkt roligare när man är flera :) Gud va mkt ja tränar när de e skola kom ja å tänka på nu än när de e sommarlov.. Ja får kämpa för att få igenom 3 någorlunda pass på en vecka, och när de e skola och vanlig vardag får ja ju igenom 5pass utan problem liksom.. Men på vintrarna är de inte roligt allså, att gå till gymmet 2 dagar i veckan.. Nä usch.. Kanske gör som ja gjorde förra året, å tar en gym-paus över vintern, hahah.. Förutom när mamma åker dit så ja kan då skjuts.. Kanske tar en paus helt elr kör jemma :) vi fårse! Men fan usch längtar inte till vintern.. Ssså ja tänker VARJE år stt de kommer åndå inte bli såå hemskt med vinter, de e ju så mysigt å sitta inne med te och massa gott under en filt å kolla på film när de snöar å e mörkt ute.. Aa tjojo, man blir deprimerad och vill inte va ute en sekund.. Min hjärna alltså..

Nä nu ska ja sluta babbla haha och kolla antingen film elr lite yt! Ses sen! Vi fårse om vi ska bygga nåt idah, vilket vi förmodligen ska, men Aa haha..


20 crunches

20 reverse crunches 
10 sek hollow hold
10 Jack knives med böjda ben
20 heel touches
30 bicycle crunches
 x2

Av Elise - 15 juli 2015 09:22

Idag blire samma acaibowl som igår! Typ.. Hade bara 1 banan idsh (skulle haft 2, hehe..) och 1/2 dl mandelmjölk, och 2 tsk acai :) Sen toppade jah med jordgubbar, müsli, å blåbär! Å på sidsn äter jag ett knäcke med kalkon å paprika :)

Och vart ju då ingen träning igår.. Nu börjar ja slidea ut ur träningen.. Säkert för min brist på energi :/ men om ja känner att ja inte orkar köra ben kan jag slå ihop intervallerna och benpasset med ett HIIT-pass, så slår ja 2 flugor i en smäll ;)

Men ska väl försöka på mig lite yoga idag.. Känner mig stel :S

Av Elise - 14 juli 2015 22:07

Mmm! Perfekt avslut på kvällen :D de va ett tag sen ja gjorde denna, men den e ju supergod! Och så enkel :D

Till bottnen blandar man:
3 msk havregryn
3 msk kvarg
1 msk kakao
Valfri sötning, jag hade 1 tsk steviaströ

Fyllningen/toppingen:

1 msk jordnötssmör
1 tsk kakao
1/2 banan

Mixa ihop bottnen, och ha i valfri form.

Ha på full effekt i 2 minuter i mikron, elr 10 min på 200 grader i ugn.

Medan bottnen är i mikron/ugnen kan du göra fyllningen. Man blandar bara ihop allt, och brer sedan på fyllningen på bottnen när den är klar. Sen får man välja om man vill mikra i ännu en minut, men jag låter bli de, så blir den kladdig å god :)

Sen är de bara att toppa med valfria toppings elr äta som den är! Jah föredrar frysta hallon :D men skulle förmodligen vars gott med blåbär oxkså... Mmm.. Skulle tagit de..

Så med denna Goa sak checkar jag ut :D gonatt!

Av Elise - 14 juli 2015 20:45

Efter att ha jobbat på uterummet i 8h förtjänar ja detta!:D massa maaat! Och bästa av allt är ju att de fits My macros ;) gäller å välja smart! En torskbit, skulle säkert kunnat tagit en till men what ever, maassa potatis me lite smör, sen en bön-blandning, kidneybönor, stora vita bönor, och kikärtor, och tomat å gurka!:D ja grodde aldrig ja skulle säga detta, men ja tror ja tycker bönor e gott! Gud alltså.. Men de e ju iaf nåt positivt ;)
Sen för C-vitaminen och kanske lite efterrätt så har ja en melonklufta :D

Och hörni, ALLT dehär innehåller 450kcal och typ 35g protein! Hör ni va ja säger elr!? Alltså.. Snacka om å äta med gott samvete ;)

Men ska förmodligen äta nåt mer som kvällssnack sen också, fast de e rätt sent då förmodligen, men har kvar å äta så! You gotta do what you gotta do ;)

Ovido - Quiz & Flashcards