sts

Direktlänk till inlägg 11 januari 2016

Pepparkaksbollar

Av Elise - 11 januari 2016 15:55

Här kommer ännu ett recept!:) ett som ja fick ur en bok som vi har hemma.. Pepparkaksbollar!:) de är glutenfria, samt sockerfria :) förutom fruktsocker..;) sen är de socker i chokladen som är uppepå, men är man jättepetig kan man ju köpa sockerfri.. Men ja tycker inte de spelar så stor roll för mig :)
Men ja gjorde en liten fail, skulle göra halva satsen, och jag halverade alla ingredienser, - förutom kryddorna.. Så de blev lite starka.. Men de gör inget :) så vill ni ha lite kraftigare smak äre bara att dubbla kryddorna, haha :)
Hela receptet:

8 torkade fikon
4 torkade urkärnade dadlar
3 dl sötmandel
1 tsk mald ingefära
1 tsk mald kanel
1 tsk mald kardemumma
1 krm malen nejlika
1 nypa salt
1 msk vatten
100g mörkchoklad (jag hade 70%)

Tillsätt alla ingredienser förutom choklad och vatten i en matberedare. Mixa ett litet tag, och tillsätt vattnet.
Rulla till önskade stora bollar. Jag använde en tesked för att mäta ut, och fick 17 bollar. Då hade jag halva receptet.
Lägg bollarna i frysen medan du smälter chokladen över ett vattenbad.
Ta hjälp av 2 gafflar, och rulla bollarna i den smälta chokladen.
Låt de stå några minuter i kylen, tills de stelnat.

Dehär receptet tycker jag var enkelt å smidigt :) och dessutom gott!

Näringsvärde per boll av 17/(34)st:

70 kcal
1.7g protein
5g kolhydrater
4.8g fett

Ja tycker att de blev bra storlek på de jag gjorde, för ja ville ha som små bite-size bitar ungefär :) men man kan absolut göra de lite större! Så kan man ta 1 som mellis istället för kanske 3 ;) nyttigt å gott!


//hade ingen bild på bara bollarna, men de är i alla fall de 3 bollarna på sidan :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 15 januari 2017 20:37

Nu är veckan slut. Ny vecka imorn. Och imorse fick jag faktist erbjudande på match, som jag tackade ja till. :) blir ett tufft motstånd, men det är i vilket fall lärorikt! Ska gå en förmatch på proffsgalan där matchen mellan Braekhus och Svensson 28 ...

Av Elise - 12 januari 2017 10:45

Snaaart är de helg!:D vår spanska var inställd, så vi hade matte 8.30, sen har vi svenska 12.45 och engelska och slutar tidigt! Tidigast på veckan iaf:) och har klarat mig väldigt bra å äta:) i tisdags var då första skoldagen efter lovet. Tisdag och ...

Av Elise - 9 januari 2017 11:05

Hejhej! De va längesen :) tog lite lov härifrån också;) men jag va ju utomlands 24-31! Gud så skönt de va å komma bort och inte tänka på å träna, och kunna äta vad jag vill. Vädret va helt okej. De va 20-22 grader varje dag, och vi solade 4 av dagarn...

Av Elise - 23 december 2016 11:33

Den här veckan har vart så skön... Fick lov i tisdags, hade vilodag då också. Sen har jag ätit vad jag har velat hela veckan!! Vääldigt mycket skit alltså ;) å de kommer fortsätta för är på Gran Canaria med all inclusive nästa vecka!!:D Men jag ha...

Av Elise - 19 december 2016 11:58

Snart jullov! Åh, är så nöjd med livet just nu :) vi hade precis spanska, vi gjorde nåt papper där vi skulle läsa en text sen göra typ 2 korsord.. Sen fick vi sluta 25 min tidigt, åt, och nu har vi matte 12.45 sen slutar vi!! Sen är de avslutning imo...

Presentation


Här är en 15-årig tjej som bloggar om sin vardag :) jag boxas, och gillar att träna, äta gott och hälsosamt & shoppa :) kika gärna & se om du tänkt stanna!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards