sts

Direktlänk till inlägg 3 augusti 2015

Glutenfri Banan-havre-chokladkaka

Av Elise - 3 augusti 2015 16:34

Ååh! Himmelsk! Och gissa vad.. Den är både gluten- och sockerfri!! Men verkligen inte smakfri ;) Bortsett från chokladbitarna då.. Dom har nog soxker i sig :p men man kan ju köpa sockerfri! Elr kanske tom göra egen ;)
Så ja tycker Verkligen ni ska testa detta recept!! Och allt me de e bra!:D de e enkelt, gott, och har bra näringsvärde! Och receptet går ju att göra laktosfritt också med laktosfri kvarg, och laktosfri choklad!:)

Så vad behöver man då för att göra denna kaka som verkar så perfekt?

3.6 dl havregryn (glutenfria, elr vanliga om de inte spelar någon roll)
0.6 dl linfrön
1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
3 bananer (mosade)
0.6 dl kvarg
2 msk honung
3 äggvitor
1 tsk vaniljextrakt/1 krm vaniljarom (jag hade aromen)
1/4 msk kanel
100g mörk choklad (Jag hade den på bild)

Topping:
1/2 banan

Blanda först ihop alla torra ingredienser.

Ha sedan i 3 mosade bananer. Ju mognare ju bättre. Rör om. (I receptet stod de att man skulle använda en matberedare, men ja blandade ihop allt med en sked, och de gick prima!)

Blanda sedan i resten av ingredienserna. Chokladen sist. Hacka/dela chokladen i lagom stora bitar, och rör ner dem i smeten sist.

Häll ner smeten i en form, men smöra och bröa/kokosa formen först.

Skär bananen i tunna skivor, och tryck försiktigt ned uppepå kakan.

Grädda i 25-30 min på 175 grader. En sticka/tandpetare ska komma ut torr.

Sen är de bara att låta den svalna, och njuta!:D ja älskar denna kakan! Bland min nya favorit!:D

Näringsvärde för 1 skiva av 8:
235 kcal
8.2g protein
29.6g kolhydrater
9g fett

Recept: colorfulfoodie @ instagram
Näringsuträkning: mig


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 15 januari 2017 20:37

Nu är veckan slut. Ny vecka imorn. Och imorse fick jag faktist erbjudande på match, som jag tackade ja till. :) blir ett tufft motstånd, men det är i vilket fall lärorikt! Ska gå en förmatch på proffsgalan där matchen mellan Braekhus och Svensson 28 ...

Av Elise - 12 januari 2017 10:45

Snaaart är de helg!:D vår spanska var inställd, så vi hade matte 8.30, sen har vi svenska 12.45 och engelska och slutar tidigt! Tidigast på veckan iaf:) och har klarat mig väldigt bra å äta:) i tisdags var då första skoldagen efter lovet. Tisdag och ...

Av Elise - 9 januari 2017 11:05

Hejhej! De va längesen :) tog lite lov härifrån också;) men jag va ju utomlands 24-31! Gud så skönt de va å komma bort och inte tänka på å träna, och kunna äta vad jag vill. Vädret va helt okej. De va 20-22 grader varje dag, och vi solade 4 av dagarn...

Av Elise - 23 december 2016 11:33

Den här veckan har vart så skön... Fick lov i tisdags, hade vilodag då också. Sen har jag ätit vad jag har velat hela veckan!! Vääldigt mycket skit alltså ;) å de kommer fortsätta för är på Gran Canaria med all inclusive nästa vecka!!:D Men jag ha...

Av Elise - 19 december 2016 11:58

Snart jullov! Åh, är så nöjd med livet just nu :) vi hade precis spanska, vi gjorde nåt papper där vi skulle läsa en text sen göra typ 2 korsord.. Sen fick vi sluta 25 min tidigt, åt, och nu har vi matte 12.45 sen slutar vi!! Sen är de avslutning imo...

Ovido - Quiz & Flashcards