sts

Direktlänk till inlägg 29 november 2014

Hemmagjort

Av Elise - 29 november 2014 12:00

När de är såhär lördag kanske man kan pyssla om sig lite..;) Så här är lite hemmagjorda recept!


Återfuktande ansiktsmask:

Mosa en halv avokado tillsammans med en tesked honung.

 Applicera på ren hy och låt verka i ungefär en kvart.

Skölj av med ljummet vatten.


''Porplåster'':

Blanda 1 msk gelatinpulver med 1,1/2 msk mjölk.

 Värm i mikron i 10-15 sekunder, och rör om.

Lägg där dina såkallade ''blackheads'' finns. Lägg endast på dom. Du kan sedan efter 15-20 minuter dra bort det som ett plåster. Blackheads; som små svarta prickar som de flesta brukar ha på och runt näsan.

 

Ansiktsmask mot pormaskar:

Mosa 2 mogna jordgubbar och blanda med en tesked honung. 

 Masken innehåller AHA-syror vilket reducerar döda hudceller och minskar uppkomsten av pormaskar. 

Skölj av efter 15 minuter med ljummet vatten.


Bodyscrub:

 Socker och olivolja är en bra lip- och bodyscrub.


Hemmagjord deodorant:

 2 msk bikarbonat

1 toppad msk stärkelse (potatismjöl, maizena)

1 msk kokosolja

5 droppar eterisk olja (tex pepparmynta-olja)


Blanda ihop alla ingredienser i en burk, och undvik direkt solljus. Sen är det bara att ta en klick och smörja in.


Badbomber:


ca 2,25 dl bikarbonat

ca 1 dl citronsyra

1/2 tsk Doftolja (Tex sötmandelolja, druvkärnolja, eller olivolja), Lite parfym.

1/2 tsk vatten

  ev. torkade blomblad

  ev. karamellfärg


Blanda ihop allt förutom citronsyran i en bunke. Blanda sedan i citronsyran, och knåda tills det inte finns några klumpar kvar.

 Lägg badbomberna i formar(Tex iskuber), eller forma egna bollar ( Lägg isf på plastfolie). Låt bomberna torka någon dag.

Lägg sedan bomberna i en lufttät, tex burk.


Länkar: 


http://spastugan.se

http://pysselliv.se

http://ansiktsmask.se

 

Just nu, tänkte jag faktist snabb-tina lite jordgubbar, och mosa ihop med lite honung, och ha i ansiktet i ca 15 minuter. :) 

 

Jordgubbar har en renande effekt då de innehåller salicylsyra som motverkar acne. Salicylsyran tar bort döda hudceller och löser upp pormaskar.

 

Honungen är bakteriedödande och kan läka sår och bleka ärr. Den ger också fukt och är lugnande för huden. Den innehåller vitaminer, mineraler, och antioxidanter. 

 

 

 

 

 

 

Bilder: http://ansiktsmask.se

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elise - 15 januari 2017 20:37

Nu är veckan slut. Ny vecka imorn. Och imorse fick jag faktist erbjudande på match, som jag tackade ja till. :) blir ett tufft motstånd, men det är i vilket fall lärorikt! Ska gå en förmatch på proffsgalan där matchen mellan Braekhus och Svensson 28 ...

Av Elise - 12 januari 2017 10:45

Snaaart är de helg!:D vår spanska var inställd, så vi hade matte 8.30, sen har vi svenska 12.45 och engelska och slutar tidigt! Tidigast på veckan iaf:) och har klarat mig väldigt bra å äta:) i tisdags var då första skoldagen efter lovet. Tisdag och ...

Av Elise - 9 januari 2017 11:05

Hejhej! De va längesen :) tog lite lov härifrån också;) men jag va ju utomlands 24-31! Gud så skönt de va å komma bort och inte tänka på å träna, och kunna äta vad jag vill. Vädret va helt okej. De va 20-22 grader varje dag, och vi solade 4 av dagarn...

Av Elise - 23 december 2016 11:33

Den här veckan har vart så skön... Fick lov i tisdags, hade vilodag då också. Sen har jag ätit vad jag har velat hela veckan!! Vääldigt mycket skit alltså ;) å de kommer fortsätta för är på Gran Canaria med all inclusive nästa vecka!!:D Men jag ha...

Av Elise - 19 december 2016 11:58

Snart jullov! Åh, är så nöjd med livet just nu :) vi hade precis spanska, vi gjorde nåt papper där vi skulle läsa en text sen göra typ 2 korsord.. Sen fick vi sluta 25 min tidigt, åt, och nu har vi matte 12.45 sen slutar vi!! Sen är de avslutning imo...

Presentation


Här är en 15-årig tjej som bloggar om sin vardag :) jag boxas, och gillar att träna, äta gott och hälsosamt & shoppa :) kika gärna & se om du tänkt stanna!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards